Fibrilácia predsiení je epidémiou 21. storočia. Je to tak aj v mimoriadnom čase, keď sme všetci doslova zahltení správami o koronavíruse, ktorý už viac než rok paralyzuje celý svet. V časoch pandémie však ostatné ochorenia stopku nedostali a už vôbec nie kardiovaskulárne, ktoré sa významnou časťou podieľajú na odvrátiteľných úmrtiach. Teda takých, ktorým sa dalo včasnou prevenciou, ale aj správnou zdravotnou starostlivosťou predísť. Takýmto ochorením je aj spomínaná fibrilácia predsiení. Pozornosť na toto ochorenie sme sa snažili upriamiť kampaňou #NajkrajsieGesto.

Až 30 % pacientov nevie, že má fibriláciu predsiení a na toto ochorenie sa neliečia. Fibrilácia predsiení patrí medzi najzávažnejšie rizikové faktory vzniku cievnej mozgovej príhody, ktorá ročne postihne na Slovensku až 11-tisíc ľudí. U viac ako 20% z nich bola príčinou mozgovej mŕtvice práve fibrilácia predsiení. 

Toto ochorenie je dnes dobre liečiteľné, Slováci však nepoznajú príznaky a neliečia sa. Aj to je dôvod, prečo sme v spolupráci so Slovenskou asociáciou srdcových arytmií (SASA) a pacientskou organizáciou Sekunda pre život, spustili pokračovanie informačnej kampane Poznaj pulz predchádzaj porážke, tentokrát pod názvom #NajkrajsieGesto. Prostredníctvom kampane sme upozorňovali na dôležitosť prevencie, ktorá spočíva predovšetkým v pravidelnom meraní si pulzu na zápästí či krku.

Gesto pre seniorov

Kampaň #NajkrajsieGesto mala niekoľko rozmerov. O problematike fibrilácie predsiení sme informovali predovšetkým médiá. Celoslovenské, ale aj špecializované médiá nám pomohli rozšíriť správu o tom, že nepravidelný pulz môže signalizovať, že naše srdce nepracuje správne.

Prečítajte si tiež: Ako zachrániť život? Táto kampaň vás to naučí

Počas pandémie sme ako spoločnosť viac precitli a zamerali sme sa na pomoc a ochranu tých najzraniteľnejších – našich seniorov. A to prostredníctvom pekného gesta. Či už išlo o pomoc s nákupom, venčením psa či vyzdvihnutím liekov v lekárni. Okrem toho, sme však seniorom potrebovali doručiť ešte jedno gesto a to gesto dvoch prstov. 

Do spolupráce sme teda oslovili aj agentúru This is Locco a kampaň sme preklopili aj do digitálneho sveta. Predpokladali sme, že práve v čase pandémie sledujú mladí ľudia sociálne siete ako Facebook a Instagram ešte častejšie ako predtým. Potrebovali sme osloviť práve mladých ľudí, ktorí ako ambasádori najkrajšieho gesta môžu hovoriť so svojimi rodičmi a starými rodičmi o fibrilácii predsiení a potrebe pravidelne si merať pulz. Na Facebook sme nasadili celkovo 6 formátov, dve videá a štyri posty, na Instagram sme nasadili 4 formáty, ktoré boli spustené len ako reklamné formáty, z toho išlo o jedno hlavné video a 3 kvízové stories. 

Dva prsty na záchranu života

This is Locco nám pomohlo do kampane osloviť a zapojiť známe tváre. Medzi nimi sa vyskytli napríklad Mary Bartalos, Filip Tuma, Simona Škodová, Alžbeta Saloňová, Barbora Bakošová, Veronika Cifrová Ostrihoňová či napríklad Mojmír Procházka, ktorí predstavili prostredníctvom videa silu gesta dvoch prstov, ktorými by si pacienti mali merať pulz na zápästí či krku. Cieľom je naučiť Slovákov, najmä seniorov, aby si pravidelne kontrolovali pulz, ktorý by mal byť v rozpätí 50 – 100 úderov za minútu. Nepravidelný pulz môže signalizovať, že srdce nepracuje správne.

Namiesto nenávisti osveta

Okrem zapojenia influencerov sme na sociálnych sieťach šírili osvetu o fibrilácii predsiení aj prostredníctvom edukatívnych postov či krátkych kvízov. Koľko percent Slovákov dnes trpí poruchou srdcového rytmu, tzv. fibriláciou predsiení? Ktorú skupinu najviac ohrozuje porucha srdcového rytmu, tzv. fibrilácia predsiení? Aj to boli otázky, prostredníctvom ktorých sme upozorňovali na to, že fibrilácia predsiení je závažným rizikom vzniku cievnej mozgovej príhody.

 Najkrajšie gesto, zdroj: This is Locco 

Vďaka aktivitám na Facebooku aj Instagrame sa nám dokopy podarilo osloviť 1 640 038 ľudí, ktorí majú potenciál na základe videného zachrániť život sebe alebo svojím blízkym priložením dvoch prstov na zápästie či krk. Absolútny dosah príspevkov na Facebooku bol 1 152 827 a na Instagrame 487 211. Najúspešnejším príspevkom bolo inštruktážne video a z hľadiska dosahu boli až dve tretiny ľudí oslovené práve na Facebooku. Za zmienku stojí aj počet reakcií na sociálnych sieťach. Napríklad na Facebooku na naše príspevky reagovalo 4 305 používateľov. Naše posty zaznamenali 1 783 zdieľaní. 

V kampani sme dosiahli výbornú cenu za preklik, iba 0,08€ čo je oveľa menej, ako býva bežný cenový priemer za preklik. Vďaka nízkej cene sme získali enormné množstvo preklikov na podstránku Poznaj pulz, konkrétne takmer 94 000 preklikov za celú kampaň. Najviac preklikov získalo spomínané inštruktážne video, až 22 671 iba zo samotného postu. Celkový budget vložený do kampane bol 7 260€.

Prečítajte si tiež: Kto sa o nás postará, keď budeme jedného dňa starí?

Tak ako This is Locco, aj my to vidíme ružovo, pretože sme si opäť potvrdili, že sociálne siete nemusia byť zahltené len nenávistnými a konšpiračnými príspevkami, ale ešte stále ich môžeme a vieme využiť aj na edukáciu zachraňujúcu životy. #PoznalPulz aj ty a urob #NajkrajsieGesto pre svojich blízkych. Viac informácií na www.poznajpulz.sk

Titulná foto: This is Locco